Goda råd för att bli rökfri

Se hur du bryter vanan

Goda råd för att bli rökfri

Sätt ett datum

Välj ett datum som ligger i en nära framtid (inte mer än 2-3 veckor). Använd tiden till att förbereda dig mentalt. Välj en dag i kalendern som passar dig, så att du inte behöver utsätta sig för onödiga frestelser (t.ex. fester och högtider) i början.

Berätta om ditt rökstopp

Berätta för alla som vill lyssna att du ska sluta. Det förpliktigar och ger stöd i det långa loppet. Kanske kan du till och med få med dig en kompis om du har tur.

Sök hjälp

Använd dagarna fram till du ska stoppa med att söka råd och vägledning. Besök även ditt apotek för att hitta rätt produkter för att bli rökfri.

Anpassa din nikotinkonsumtion

Om du vill lyckas med att bli rökfri är det viktigt att du får rätt mängd nikotin. Röker du mindre än 20 cigaretter om dagen så välj 2 mg tuggummi. Röker du mer, använd 4 mg. Oavsett styrka bör du de första tre månaderna max tugga 8-12 tuggummi per dag. Försök att hitta en fördelning som matchar dina gamla rökvanor.

Håll humöret uppe

Humörsvängningar är ett vanligt abstinenssymtom. Det beror på en kemisk obalans i hjärnan, eftersom den inte har vant sig av med nikotinet. Det är inte samma sak som depression. Och humörsvängningarna brukar försvinna efter 3-6 veckor.

Var aktiv

När kroppen inte längre får nikotin reagerar den normalt med abstinenssymtom i 3-4 veckor. Det beror på en kemisk obalans i hjärnan, eftersom den inte har vant sig av med nikotinet. Fysisk aktivitet kan lindra symtomen och få dig att glömma av begäret. Och efteråt, när kroppen är avslappnad, känner du mindre oro och rastlöshet.

Stressa inte i onödan

Du kanske minns rökning som en hjälp när du var stressad – men det är bara halva sanningen. Rökning ökar faktiskt stressnivån under de perioder som du inte röker. Genom att röka en cigarett minskas de höga stressnivåer till samma nivå som icke-rökare har hela tiden.
Se positivt på det
Det finns många fördelar med att sluta röka. Du kommer att se både yngre och friskare ut. Och du kommer snabbt att få både fräschare hudton, färre rynkor, ett mer attraktivt leende, tydligare röst, trevligare naglar och en godare doft och andedräkt.
Ta striden
Har du rökt i många år? Då har din kropp och hjärna vant sig till att få nikotin – du har blivit beroende. Och din kropp kommer inte att släppa taget utan strid. Men kom ihåg, det finns ingen anledning att vara rädd för abstinenssymtom. De blir mindre för varje dag som går.
Hitta rätt hjälpmedel
Produkter som innehåller nikotin gör det lättare att hantera röksuget. Nicovel® nikotintuggummi t.ex. är en produkt som fördubblar dina chanser att bli rökfri. Det ger dig stöd på vägen, och du kan välja mellan två smaker så att du inte tröttnar på smaken.
Tugga istället för att röka
Det som är bra med nikotintuggummi är att du undviker den skadliga röken. Behandlingstiden är individuell, men dina chanser att bli rökfri ökar när du tuggar i minst 3 månader. När man har vant sig vid ett liv utan cigaretter kan man också i lugn takt trappa ner på nikotinbehovet.
Håll dig i form
Har du gått upp i vikt efter att ha slutat röka? Om du tänker på vad du äter och dricker – och rör på dig 30 minuter-1 timme om dagen – kommer du hitta vägen tillbaka.
Distrahera dig
Flera veckor efter rökstoppet kan du fortfarande få lusten att röka. Det kan kännas som en våg som sköljer över dig, men som tur är varar den bara några minuter. Om du är beredd när vågen inträffar, är det lättare att motstå. Bryt dina tankemönster när suget blir för starkt. Distrahera dig. Spela ett spel, titta på en film eller läs en bok. Begäret försvinner snabbt igen.
Håll ut
Tro inte att suget efter en cigarett försvinner på direkten. Var beredd på att frestelsen kan komma tillbaka i månader och år efter rökstoppet. Men suget försvinner mer och mer. Och det blir bara lättare och lättare att motstå.
Cookies på Tankgult.se
Webbplatsen användar cookies för att forbättra din användarupplevelse. Genom att använda den här webbplatsen accepterar du detta.    Läs mer
Stänga