Goda råd vid muskel- och ledvärk

Se hur du lindrar muskel- och ledsmärtor

Goda råd vid huvudvärk

Spänner det i nacken eller dunkar det i huvudet? Huvudvärk inträffar vanligtvis när vi har för mycket att göra, sover för lite eller kanske glömmer av att äta. Här kommer några råd till dig som kan lindra värken.

Gör enkla övningar

Om du har spänningshuvudvärk är det viktigt att försöka koppla av – både i kroppen och huvudet. Börja t.ex. med att lägga ner örat mot ena axeln, som om du häller vatten ur örat. Gör nu motsatt sida. Det ökar blodcirkulationen och gör att musklerna slappnar av. Prova också att bli av med spänningarna med t.ex. Paracetamol Orifarm eller Naproxen Orifarm. Båda produkterna lindrar lättare smärta som huvudvärk och muskelvärk.

Tänk på din arbetsställning

Sitter du mycket i stolen på jobbet? Tänk på hur du sitter – och se om du behöver ändra på rutinerna. Behövs det så ta hjälp av en expert. Försök att resa på dig åtminstone en gång i timmen och gå runt lite. Stå upp när du pratar i telefon och använd ett höj- och sänkbart bord.

Stressa ner

Försök att inte stressa för mycket. Lär dig hantera stressmönster och symtom och använd dem som varningsskyltar och reagera på dem i tid. Stress gör en spänd och frustrerad, vilket kan lägga grunden för varaktig spänningshuvudvärk.

Ät rätt

Hunger kan ge dig huvudvärk så undvik att gå omkring på fastande mage. Skär ner på snabba kolhydrater från kakor, godis, vitt bröd och läsk som skickar blodsockret på en berg- och dalbana. Starka ostar, kryddig och stekt mat, citrusfrukter och choklad tillhör också syndarna. Det gäller även små mängder av rött vin, om du är särskilt känslig.

Drick mycket vatten

Vatten är viktigt. Hur mycket du bör dricka beror på hur mycket vätska du utsöndrar. Och det beror på din storlek, hur mycket du rör dig och hur temperaturen är i rummet du befinner dig i.

Var försiktig med smärtstillande medicin

Ta aldrig smärtstillande medicin i mer än ett par dygn i rad och aldrig i större doser än vad du har fått rekommenderat – läs noga igenom doseringen på förpackningen eller bipacksedeln. Större doser har ingen ytterligare effekt, men kan orsaka skador. Förvara alltid läkemedel på ett säkert ställe utanför barns räckhåll.
Var aktiv
Se till att motionera och undvik att sitta samma ställning för länge. En promenad på 15-20 minuter två till tre gånger i veckan kan göra underverk. Du bygger upp musklerna och blodet får cirkulera.
Håll värmen
Kyla och drag kan orsaka muskelspänningar och huvudvärk. Ta på en extra tröja eller lägg en halsduk om halsen som ger värme.
Få rätt sömn
Sover du tillräckligt? För lite sömn är ofta orsaken till huvudvärk nästa dag. Undvik kaffe, te och alkohol på kvällen, tupplurar, och allt annat som kan störa din skönhetssömn. Stäng av tv, datorer och smartphones en timme innan du går till sängs.
Se upp för dåliga vanor
Alkohol, rökning och kaffe kan ge dig huvudvärk, mycket tack vare att sömnen försämras. Så håll tillbaka frestelserna om du kan.
Dra ner på TV-tittandet
Undvik för mycket tid framför tv och flimrande datorskärmar – det kan framkalla huvudvärk.
Kontakta din läkare om ...
- Du upplever okänd smärta. - Du har tagit smärtstillande medicin ett par dygn och det inte hjälper. - Huvudvärken kvarstår i flera dagar.

Muskel- och ledvärk

Problem i leder, rygg och muskler är den vanligaste orsaken till kronisk smärta, medan akut smärta uppstår plötsligt på grund av för hög belastning av muskler, ledband, senor och ben under kort tid. Se vad du kan göra för att undvika muskel- och ledsmärtor.

Kroniskt ont? Lev så aktivt som möjligt

Har du kronisk ont i leder, rygg och muskler kan du faktiskt lindra smärtan genom att röra på dig. Fysisk aktivitet som cykling och löpning har en positiv effekt på muskler och smärta – motion ger starkare muskler som hjälper din rörlighet. Prova också att stretcha musklerna. I perioder kan du prova med antiinflammatorisk och smärtstillande medicin. T.ex. Diklofenak T Orifarm tabletter eller Ibuprofen Orifarm som kan hjälpa till att lindra smärta.

Håll vikten

Ju tyngre din kropp är, desto mer slitage. Komplettera därför gärna träningen med en hälsosam kost, med mer fibrer och mindre fett. Övervikt belastar kroppen vilket ofta leder till ledvärk och svårighet att röra sig.

Använd RICE-principen

Rest, Ro och avlastning Ice: Lägg is på skadan – lägg ett tygstycke mellan isen och huden Compression: Lägg ett elastiskt eller stödbandage runt skadan Elevation: Det skadade området bör höjas så att det är över hjärtnivå
Målinriktad styrketräning
Har du smärtor på grund av överbelastning i form muskelknutar och träningsvärk i nacke, axlar och armar, är det bästa att inte sitta still i mer än en timme åt gången. Res dig upp och gå runt medan du sträcker ut. Rulla t.ex. på skuldrorna varje gång du pratar i telefon. Ett antal undersökningar visar att motion, och särskilt målinriktad träning, minskar smärtan i nacke och axlar, särskilt om du utför stillasittande arbete.
Akut skada? Agera snabbt
Stukning, muskelbristning, ledbandsskador eller fraktur? Om du får en akut skada, t.ex. under sportaktivitet eller på grund av för hög belastning, måste du agera omedelbart. Snabb och korrekt behandling minskar smärtan och förkortar rehabiliteringen. Först måste du avgöra skadans omfång. Om du misstänker en fraktur ska du åka till akuten. Annars handlar det om att lindra smärtan direkt genom att minska svullnaden och inre blödningar och eventuellt försöka med smärtstillande tabletter, kräm eller gel: T.ex. Diclofenac Gel Orifarm som används för symtomatisk behandling av mild till måttlig muskel- och ledvärk och inflammation. Eller Ibuprofen Orifarm tabletter som också har en smärtstillande och antiinflammatorisk effekt.
Kontakta din läkare om ...
- Du är osäker på om dina smärtor beror på en allvarlig skada – och om något kan vara brutet. - Du plötsligt har svår smärta som du inte vet orsaken till. - Smärtan inte försvinner inom ett par veckor.

Goda råd vid artros

Artros kan inte botas, men du kan göra mycket för att lindra smärtan och hålla sjukdomen i schack. Här kan du läsa om våra råd.

Håll dig i form

Både mild och måttlig artros mår bra av motion, det stärker musklerna kring de drabbade lederna. Samtidigt ser motion till att du kan leva ett aktivt liv så länge som möjligt – fysisk aktivitet förbättrar rörligheten i lederna och minskar smärtan.

Välj rätt träningsform

Det är viktigt att du väljer en träningsform som inte anstränger de drabbade lederna. Har du t.ex. artros i viktbärande leder, såsom knä eller höft, är det bra att välja cykling eller simning, undvik bröstsim om du har knäledsartros.

Använd rätt skor

Du kan skona lederna med hjälp av skor med bra stötdämpning. Lägg inläggssulor i skorna så minskar du belastningen av lederna i det artrosdrabbade knät – smärtan avtar och det blir lättare att röra sig.

Vila dig

Lyssna på din kropp och kom ihåg att vila när du behöver det.
Träna försiktigt
Se till att stärka musklerna runt de drabbade lederna, utan att belasta dem för mycket. Träna med en sjukgymnast eller i simbassängen. När du är bekant med övningarna kan du fortsätta på egen hand hemma, i simbassängen eller på gymmet.
Håll en slank linje
Ju mer du väger, desto större påfrestning på lederna. Väger du för mycket, är det bra att försöka gå ner i vikt för att förebygga eller undvika att artrosen förvärras. Enligt ny forskning löper kvinnor i 40-årsåldern med högt BMI nio gånger större risk för knäoperation, medan överviktiga män löper fyra gånger högre risk. Vid en viktminskning på bara fem procent kan smärtan minskas och rörligheten ökas.
Be om hjälp
Besväras du av handartros, kan det vara svårt att få läkemedlet ur förpackningen. Är det ett problem, så prata med ditt apotek som kan hjälpa dig på flera sätt. Kom också ihåg att använda verktyg och redskap med större grepp – det är mer bekvämt för händerna. Du kan också prova t.ex. Diklofenak T Orifarm som kan bidra till att förbättra rörligheten och lindra smärtan från lederna.
Kontakta din läkare om ...
- En eller flera av lederna svullnar upp, blir röda eller ömmar. - Dina symtom förändras. - Nya symtom uppstår. - Du har problem med dina mediciner – såsom biverkningar eller praktiska problem. - Du behöver mer smärtstillande medicin än tidigare.

Goda råd vid vaccination

Der finns mycket som du som förälder kan göra för ditt barn, för att få smärtan vid vaccineringen att kännas mindre och göra upplevelsen hos läkaren bättre.

Varför vaccineras barn?

Syftet med vaccinationer är att förhindra smittsamma sjukdomar som kan ge allvarliga skador och förebygga spridning af smitta. Genom att vaccinera ditt barn så skyddar du det mot flere olika sjukdomar.

"Det är bara ett litet stick"....

Inställningen som vi föräldrar, sjuksköterskor och läkare har är ofta att "det är bara ett litet stick, det går snabbt över". Denna uppfattning delas oftast inte av barnen. Ur ett barns synvinkel finns det knappast något värre sätt att ge medicin på än med hjälp av en spruta.
- Det finns mycket som du som förälder kan göra för att få smärtan vid vaccineringen att kännas mindre och göra upplevelsen hos läkaren bättre.

Två slags smärtor

Den smärta ditt barn upplever när det ska vaccineras kan delas upp i två slags smärtor: - Den smärta barnet känner när nålen går igenom huden. - Den smärta barnet känner när vaccinet sprutas in under huden. Här kommer några goda råd som du kan tänka på när ditt barn ska vaccineras:

Lokalbedöva huden för att minska smärtan vid nålsticket

Fråga sjukvårdspersonalen innan besöket var på kroppen ditt barn kommer att få sprutan. Du kan använda ett lokalbedövande plåster t ex Tapin® medicinska plåster för att minska smärtan när nålen går igenom huden. Tapin® plåster fästs på huden cirka en timme innan nålstick. De aktiva ämnema frigörs från plåstret och tränger ned i hudens yta där de bedöver lokalt. Tapin® kan användas på barn från 0 månader. Tapin® medicinska plåster finns att köpa på apotek.

Minska smärtan när vaccinet sprutas in

För att minska smärtan när vaccinet sprutas in är det bra om vaccinet inte är för kallt utan håller rumstemperatur samt att vaccinet sprutes in långsamt.
Få ditt barn att tänka på annat när sprutan ska tas
Att få ditt barn att tänka på annat eller göra något annat under själva vaccineringen kan ibland vara så effektivt att barnet inte ens uppfattar själva nålsticket.
Spädbarn som ammas:
Det är en god idé att amma ditt barn när det ska vaccineras. Då kommer barnet att vara koncentrerad på amningen.
Spädbarn upp till 12 månader som inte ammas:
Du kan ge en sockerlösning (1 tsk socker upplöst i 20 ml vatten) 1-2 minuter innan vaccineringen. Sockerlösning har en smärtlindrande effekt hos spädbarn.* *http://sbu.se/sv/Publicerat/Kommmentar/Sota-losningar-som-smartlindring-vid-procedursmarta-hos-spadbarn-/
Håll barnet i din famn
Lägg aldrig barnet ned, utan håll det i din famn då sprutan ska tas. Närhet ökar känslan av trygghet.
Avledning:
Avled ditt barn med en spännande leksak eller et kul spel på din smartphone. Du kan också guida ditt barn till att ta djupa andtetag, gör några roliga andningsövningar tillsammans.
Flera vaccinationer:
Om barnet ska få flera vaccinationer så be sjukvårdpersonalen om att ge den mest smärtsamma sist.
Tapin® finns både som plåster och kräm och säljs på apotek
Tapin® medicinska plåster (25 mg/g + 25 mg/g) 2 plåster Tapin® kräm (25 mg/g + 25 mg/g) 5 gram kräm + 2 täckförband

Goda råd vid feber

När bakterier eller virus tränger in i kroppen aktiveras immunförsvaret och kroppen kan reagera genom att temperaturen går upp. Som tur är finns det flera alternativ som kan hjälpa.

Kontrollera temperaturen

Mät alltid temperaturen i ändtarmen – de andra metoderna är inte tillräckligt exakta. Om febern överstiger 39ᵒ ska du helst ta temperaturen varannan timme.

Sänk temperaturen

Sänk temperaturen inomhus och vädra ofta. Frisk luft är alltid bra för välmåendet.

Akta dig för förfrysning

Använd inte is, iskallt vatten, våtservetter, fläktar och kalla bad för att få ner febern – det kan leda till köldskador.

Lugn och ro

Se till att få vila och ta det lugnt. Temperaturen kan lätt stiga under fysisk aktivitet.
Undvik för mycket värme
Se till att inte klä dig för varmt, så att du enkelt kan bli av med värmen.
Vatten i pannan
Lägg en våt handduk på pannan – det lugnar och kyler ner.
Drick mycket vätska
Febern torkar ut kroppen så kom ihåg att dricka mycket vätska. Har ditt barn feber så ge vätska som han/hon tycker om – det viktigaste är att få i sig så mycket som möjligt.
Kontakta din läkare om …
- Du eller ditt barn har hög feber (för barn över 39ᵒ). - Febern varar mer än tre dagar. - Andningssvårigheter.
Cookies på Tankgult.se
Webbplatsen användar cookies för att forbättra din användarupplevelse. Genom att använda den här webbplatsen accepterar du detta.    Läs mer
Stänga